4887

Inventarisatie nummer Stichting LTM:A-03
Hermes wagenparknummer:4887
Fabrikant chassis / motor:Daf ( DAF SB220LT575 )
Motor en overbrenging:6-Cillinder Dieselmotor
Volautomatische versnellingsbak
Carrosserie opbouwer:Den Oudsten ( Den Oudsten B89 Alliance Interliner )
Bouwwijze carrosserie:Stalen chassis met aparte carrosserie, bestaande
uit metalen frame en Polyester beplating
Aantal zitplaatsen:37
Aantal staanplaatsen:
Kenteken:BB-NH-79
In dienst Zuid-Ooster / Hermes1994
Verkoop Peer & Co2009
Verkoop Stichting Nostalgische Bussen:2019
In gebruik bij Stichting Limburgse
Tramweg Maatschappij:
2023
Status:In kleine restauratie
Registernummer NRME:In behandeling

Interliner concept:

De introductie door Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN) van het Interliner-concept in 1994 was een belangrijke ontwikkeling in het interlokale snelbusvervoer in Nederland. Het ging om een nieuw “vervoersproduct”: een snelle verbinding met luxe uitgevoerde bussen die op de vervoersmarkt een plek had tussen de trein enerzijds en de “gewone” streekbus anderzijds. Voor de Interliner was een overkoepelend (landelijk) concept inclusief marketing bedacht, gebaseerd op een “luxe” uitstraling. Dit betekende ook dat aan de dochterbedrijven eisen ten aanzien van de luxe van het materieel waren voorgeschreven, waarbij maar een enkele uitzondering werd toegelaten. Kortom: de Interliner was een nieuwe poging om met een kwaliteitsproduct de reiziger meer keuzemogelijkheden te bieden en daarmee nieuwe markten te veroveren.

Levensloop 4887:

Ook bij streekvervoerder Zuidooster werden eind 1994 Interliner-lijnen in bedrijf genomen, waarvoor enkele series speciaal hiervoor gebouwde bussen werden aangeschaft. Daaronder een serie van vier “Alliances”, met de nummers 4887-4890. De Alliance was een model dat in die jaren door Den Oudsten aan veel busbedrijven werd geleverd en dat daarmee ook sterk beeldbepalend was voor met name het streekvervoer.

De vier Interliner Alliances deden maar heel kort dienst onder de vlag van de Zuidooster, want op 1 januari 1995 fuseerde dit bedrijf met Verenigd Streekvervoer Limburg (VSL) tot een nieuw bedrijf: Hermes Openbaar Vervoer, gevestigd in Weert. De bussen hebben dan ook nooit gereden met Zuidooster-opschriften en werden in 1995 voorzien van het Hermes-logo. De latere museumbus 4887 werd op 10 oktober 1994 afgeleverd en deed aanvankelijk kort dienst vanuit de vestiging Uden, waarbij zij te vinden was op lijn 410, van Nijmegen via Uden naar Eindhoven. Begin 2005 verhuisde de 4887 naar Maastricht waar zij dienst ging doen op de Interliner lijn 420/421 Sittard – Maastricht Airport – Maastricht – Gulpen – Vaals – Aken (D) en lijnen 422/423 Sittard – Heerlen/Brunssum – Kerkrade. Hieraan bleef zij trouw tot aan de buitendienststelling op 19 mei 2010. Hierna werd deze verkocht aan busonderneming Peer&Co welke haar inzette voor besloten vervoer in de regio Noord-Holland.

In het najaar van 2019 werd de 4887 opgenomen in de collectie van de SNB en keerde ze terug naar Zuid-Limburg. In 2023 werd de 4887 opgenomen in de collectie van Stichting-LTM. Ondanks haar leeftijd en kilometerstand van 1,2 miljoen  is deze bus in topconditie en ondergaat in 2023 in cosmetische restauratie.

Het ligt in de verwachting om de 4887 aanvang toeristisch seizoen, voorjaar 2024, in gebruikt te nemen op de excursie en rondritten welke de Stichting-LTM aanbied.