Inventarisatie nummer Stichting LTM: | A-03 |
LTM wagenpark nummer: | LTM 6-137 ( NS 7578 ) |
Fabrikant chassis / motor: | AEC Regal Mk IV – Roset |
Motor en overbrenging: | 6-cylinder dieselmotor Versnellingsbak: half-automatisch (elektro-pneumatisch bediende 4-versnellingsbak met vloeistofkoppeling) |
Carrosserie opbouwer: | Roset ( Bergen op Zoom ) |
Bouwwijze carrosserie: | Stalen chassis met aparte carrosserie, bestaande uit een metalen framewerk met metalen beplating |
Aantal zitplaatsen: | 41 |
Aantal staanplaatsen: | 45 |
Kenteken: | TB-62-90 |
Indienst LTM: | 1960 |
Strategische opslag: | 1974 |
Verkoop aan MUSA: | 1984 |
Eigendom Stichting Limburgse Tramweg Maatschappij: | 2024 |
Status: | In restauratie |
Registernummer NRME: | 3.501.059 |
Status NRME: | A-Status |
Levensloop:
Zoals gebruikelijk in de periode na de Tweede Wereldoorlog werd het chassis en techniek gebouwd in het Verenigd Koninkrijk (AEC). De carrosserie werd in Nederland door Roset (Bergen op Zoom) gebouwd. In 1960 komt de bus in dienst bij de LTM onder nummer 5730. Hij doet trouw dienst op diverse lijnen in Zuid- en Midden-Limburg. Ook het mijnwerkersvervoer behoorde tot het takenpakket.
In 1974 gaat onze LTM 5730 in strategische reserveopslag in Heerlen en later in Vaals. De VSL (opvolger van de LTM) verkoopt de bus In 1984 aan de Stichting Museum Streek- en Stadsautobussen Amsterdam. Daar volgt een grote restauratie. Na de restauratie wordt hij ingezet voor museale ritten. Niet alleen in Nederland. De bus wint als beste buitenlandse deelnemer de historische rally ‘East Coast run’ tussen Hull en Bridlington (Verenigd Koninkrijk). Opnieuw wisselt de bus van eigenaar. Vanaf 2011 is de bus in bezit van de Stichting Veteraan Autobussen. Helaas is hij niet meer rijdend te zien geweest. Uiteindelijk heeft de Stichting LTM haar kunnen overnemen.
In de komende maanden wordt een restauratieplan opgesteld. Daarnaast wordt er naar fondsen gezocht om dit restauratieplan uit te kunnen voeren. De Stichting LTM heeft de wens de bus in te zetten voor historische rondritten in Zuid-Limburg.
De 5730 is ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed. Vanwege zijn unieke en historische karakter is de bus gewaardeerd met de hoogst mogelijke A-status
Ondersteun onze restauratie, klik hier.