Inventarisatie nummer Stichting LTM:A-01
LTM- wagenparknummer:LTM 6-132 ( NS-7573 )
Fabrikant chassis / motor:Leyland
Motor en overbrenging:Leyland 0.680, 185 pk, semi – automatische 4-
gangen versnellingsbak met vloeistofkoppeling
Carrosserie opbouwer:Den Oudsten
Bouwwijze carrosserie:Semi zelfdragende ( meedragende ) carrosserie
op een licht onderstel,
metalen framewerk met beplating
Aantal zitplaatsen:40
Aantal staanplaatsen:45
Kenteken:AB-37-65
Indienst LTM:1966 ( 6-132 )
Overname VSL:1978 ( 6-132 )
Schenking Katholieke Universiteit Lublin
( Polen ):
1982
Eigendom Stichting Limburgse Tramweg Maatschappij:2018
Staus:In geconserveerde opslag, in afwachting op
restauratie
Registratienummer NRME:3.512.004

Levensloop:

LTM bus 6-132 werd in 1966 afgeleverd aan de LTM en in 1978 overgenomen door de VSL ( na de fusering tussen de LTM en de NAO ). Gedurende haar diensttijd is ze gestationeerd geweest in zowel Midden als Zuid-Limburg. In 1982 werd ze door de VSL – na tussenkomst van een VSL chauffeur van Poolse komaf – geschonken aan de Katholieke universiteit van Lublin. Deze ging de bus gebruiken voor vervoer van studenten tussen de universiteit en de campus. De bus is hiervoor in 1982 nog gereviseerd door VSL personeel en op eigenkracht naar Polen gereden.

In 2018 werd de bus ontdekt bij een vrachtwagen handelaar in Polen en door een bliksemactie van het bestuur met hulp van sponsoren en fundraising aangekocht. In de 36 jaar diensttijd in Polen heeft men nooit de moeite gedaan om de bus van nieuwe kleuren voorzien, ze reed nog steeds rond in de gele VSL kleur voorzien van de oorspronkelijke logo`s en lijnfilm. Alleen de parabolische vooruit is vervangen door een recht exemplaar. In Polen beschikte men niet over de middelen een “Bolraam” te fabriceren.

In dat zelfde jaar keerde ze terug naar haar oorspronkelijke Limburgse grond, en staat in afwachting van een grote restauratie geconserveerd opgeslagen. De bus is volledig compleet. Deze bus is ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.