6-137

LTM wagenpark nummer:LTM 6-137 ( NS 7578 )
Fabrikant chassis / motor:Leyland
Motor en overbrenging:Leyland 0.680, 185 pk, semi – automatische 4-
gangen versnellingsbak met vloeistofkoppeling
Carrosserie opbouwer:Den Oudsten
Bouwwijze carrosserie:Semi zelfdragende ( meedragende ) carrosserie
op een licht onderstel,
metalen framewerk met beplating
Aantal zitplaatsen:40
Aantal staanplaatsen:45
Kenteken:AB-39-85
Indienst LTM:1966 ( 6-137 )
Overname VSL:1978 ( 6-137 )
Verkoop Maastricht Aachen Airport:1982 ( B-1 )
Eigendom Stichting Limburgse Tramweg Maatschappij:2016
Status:In restauratie
Registernummer NRME:3.512.003

Levensloop:

LTM bus 6-137 werd in 1966 afgeleverd aan de LTM en in 1978 overgenomen door de VSL ( na de fusering tussen de LTM en de NAO ). Gedurende haar diensttijd is ze gestationeerd geweest in zowel Midden als Zuid-Limburg. In 1982 werd ze door de VSL  verkocht aan Maastricht Aachen Airport welke haar onder nummer B-1  ( radio roepnaam Bravo-One ) inzette als platformbus op het luchthaventerrein. Om die reden was een deel van de stoelen verwijderd om zo meer staanplaatsen te genereren en tevens werd voorin de bus, achter de chauffeur,  een groot bagagerek ingebouwd.

In 1994 verwerft het Haags Bus Museum de 6-137 maar ziet uit eindelijk af van restauratie vanwege haar slechte conditie. Er wordt onderzocht om de bus te slopen voor onderdelen en alleen de karakteristieke “kop “ te bewaren. Hier wordt uiteindelijk ook vanaf gezien en in 2002 wordt de bus in bruikleen afgestaan aan het Noordelijk Openbaar Vervoer Museum. Deze willen de bus, voorzien van Friese kleuren, voor statische ( niet rijvaardige ) expositie restaureren.

Na ruim 1 jaar van onderhandelingen kon de Stichting Limburgse Tramweg Maatschappij de bus overnemen. In 2016 keerde de bus terg naar Limburgs grondgebied. Deze bus is ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.

De bus bevindt zich in een grote restauratie. Hiertoe is ze gestript tot op het chassis.